Hulp nodig?
Wij staan voor je klaar!
Hieronder vind je de antwoorden op veelgestelde vragen. Kun je niet vinden wat je zoekt? Miranda en Bonny van het Servicepunt helpen je! Stuur een bericht via het contactformulier of bel 085-1120299.
Algemene vragen
Wat is Beweegcoach.nl?
Beweegcoach.nl is een website/platform om Rotterdammers met afstand tot bewegen naar beweegactiviteiten toe te leiden. Het biedt een helder overzicht van beweegaanbod in Rotterdam. Beweegcoach.nl richt zich in eerste instantie op zorg-, sociale en welzijnsprofessionals. De website helpt hen beweegaanbod voor hun cliënten te vinden. Beweegcoach.nl en het Servicepunt richten zich op alle zorg-, sociale en welzijnsprofessionals in de 0e t/m 3e lijn. Je kunt hierbij denken aan huisartsen, diëtisten, praktijkondersteuners, fysiotherapeuten, welzijnsmedewerkers, begeleiders in (ambulante) zorg, casemanagers, werk- of activeringscoaches, taaldocenten, etc.
Voor wie is het aanbod op Beweegcoach.nl geschikt?
Het beweegaanbod op Beweegcoach.nl is geschikt voor iedereen die op een laagdrempelige manier wil bewegen. Voor volwassenen met een afstand tot bewegen, en voor jeugd en volwassenen met een beperking. Een lichamelijke, verstandelijke of mentale beperking, ziekte of aandoening hoeft geen belemmering te zijn om deel te nemen aan het aanbod op Beweegcoach.nl. Iedereen kan meedoen met een zelf gekozen beweeg- of sportactiviteit, op eigen tempo en niveau, en met plezier. (Weer) in contact komen met anderen staat centraal.
Wat voor soort beweegactiviteiten staan op Beweegcoach.nl?
Het beweegaanbod op Beweegcoach.nl bestaat uit leuke, laagdrempelige en afwisselende activiteiten in groepsverband. De activiteiten staan onder begeleiding van een trainer die deelnemers motiveert en helpt om weer met plezier te bewegen. Op Beweegcoach.nl kun je gericht beweegaanbod zoeken door te filteren op specifieke kenmerken, persoonlijke wensen en/of een specifieke wijk in Rotterdam. Er is altijd wel een activiteit in de buurt.
Wij selecteren de beweegactiviteiten en werken daarbij samen met onze Rotterdamse sportpartners.
Kan je een beweegactiviteit ook eerst uitproberen?
Jazeker, je kan eerst een keer meedoen aan een (gratis) proefles. Elke activiteit is anders qua locatie, lesinhoud, groepssamenstelling en trainer. Door een keer vrijblijvend deel te nemen kan je ervaren of het type les bij je past, of je je prettig voelt in de groep en zin krijgt om vaker mee te gaan doen.
Wat kosten de beweegactiviteiten?
De kosten van de activiteiten verschillen per vereniging. Gemiddeld kost een les tussen de €3 en €5. Per beweegactiviteit staat aangegeven wat het exacte tarief is per les, per maand of kwartaal. Het is altijd mogelijk eerst een keer kennis te maken met een activiteit. De meeste activiteiten bieden hiervoor een gratis proefles aan. Vraag het Servicepunt naar de mogelijkheden.
Hoe werkt het VGZ-budget en hoe kom je daarvoor in aanmerking?
Het VGZ Kennismakingspakket is beschikbaar voor Rotterdammers verzekerd via het VGZ Rotterdampakket. Binnen deze verzekering is een preventiebudget opgenomen. Het preventiebudget kun je inzetten voor cursussen en lessen waarmee je aan je gezondheid werkt. Deelname aan het VGZ-Kennismakingspakket kan hiermee betaald worden.
Met het VGZ-kennismakingspakket kun je minimaal 16 weken lang, 1 keer per week, gratis aan een beweegactiviteit deelnemen. Hoeveel lessen je precies kunt volgen binnen het kennismakingspakket verschilt per activiteit. Hierna gelden de normale tarieven van de beweegaanbieder. Deze tarieven staan bij de beweegactiviteit vermeld op Beweegcoach.nl.
Bij aanmelding voor een beweegactiviteit vink je aan of je meer informatie over het VGZ-pakket wil. Het Servicepunt van Beweegcoach.nl helpt je vervolgens met de financiële afhandeling van jouw gekozen activiteit en met de aanvraag van het preventiebudget bij VGZ. Jij hoeft dus alleen het aanmeldformulier in te vullen, het Servicepunt doet de rest. Check wel van tevoren of je nog ruimte hebt binnen jouw preventiebudget.
Het aanmeldformulier kan ook via 085-1120299 of via een mail naar info@beweegcoach.nl aangevraagd worden.
Hoe gaan jullie om met privacygevoelige persoonsgegevens?
Persoonsgegevens worden altijd volgens de AVG-regels behandeld. Deze worden nooit voor andere doeleinden gebruikt dan waar ze voor bestemd zijn. Lees hier de privacyverklaring.
Voor sociale, zorg- of welzijnsprofessionals
Wat kan het Servicepunt voor mij betekenen?
Bij het Servicepunt kunnen professionals terecht met vragen over bijvoorbeeld de website, het dashboard, het aanbod of het aanmelden van cliënten. Daarnaast ondersteunt het Servicepunt bij het vinden van de juiste activiteit of bij het wegnemen van mogelijke drempels die cliënten ervaren om (weer) te gaan bewegen.
Ook kan het Servicepunt helpen met het inzetten van het VGZ Kennismakingspakket. Heeft jouw cliënt meer persoonlijke begeleiding nodig om te kunnen sporten of twijfel je over wat het juiste advies is voor jouw cliënt? Dan zal het Servicepunt je doorverwijzen naar SportMEE. Je kunt ook zelf contact met hen opnemen via het contactformulier.
Moet mijn cliënt eerst een proefles volgen?
Het is niet verplicht, maar het is wel aan te raden om eerst een proefles te volgen. Zo kan jouw cliënt erachter komen wat goed bij hem of haar past. Elke activiteit is anders qua locatie, lesinhoud, groepssamenstelling en trainer. Door een keer vrijblijvend deel te nemen kan de cliënt ervaren of hij of zij zich prettig voelt bij de activiteit en gemotiveerd wordt om vaker aan de les mee te doen.
Welke voordelen biedt het dashboard mij als professional?
In het dashboard staat informatie over een cliënt overzichtelijk bij elkaar. Bijvoorbeeld: of de cliënt is uitgenodigd of aangemeld voor een proefles, de proefles heeft gevolgd of lid is geworden van een vereniging. Het dashboard geeft hiermee inzicht in de voortgang en het resultaat van de toeleiding. Deze informatie kan gebruikt worden bij een vervolggesprek met de cliënt.
Hoe kom ik aan inloggegevens voor het dashboard?
Zodra een cliënt is aangemeld via de knop ‘Meld je cliënt aan voor een les’, ontvang je inloggegevens per mail van Rotterdam Sportsupport.
Ik twijfel of het veilig is voor mijn cliënt om weer (of meer) te gaan bewegen, kunnen jullie hierbij helpen?
Jazeker, neem daarvoor contact op met Bonny of Miranda van het Servicepunt. Met onze uitgebreide kennis van het beweegaanbod op Beweegcoach.nl kunnen we adviseren wat een verstandige keuze of juiste activiteit zou kunnen zijn. Ook kan het Servicepunt helpen bij het wegnemen van mogelijke drempels die cliënten ervaren om weer te gaan bewegen.
Wie kan de informatie over mijn cliënt inzien?
De informatie wordt opgeslagen in het dashboard. Deze informatie is alleen in te zien door medewerkers van Rotterdam Sportsupport met een speciaal account. Sportaanbieders kunnen alleen de gegevens zien van deelnemers die voor hun activiteiten zijn aangemeld. Professionals kunnen alleen de gegevens zien van de deelnemers die zij hebben doorverwezen.
Voor verenigingen/sportaanbieders
Hoe kan Beweegcoach.nl sportaanbieders helpen?
Het Servicepunt ondersteunt verenigingen op diverse vlakken. Bij het opzetten van een Beweegplusactiviteit bijvoorbeeld, maar ook als er vragen zijn over de inhoud of financiën van bestaand beweegaanbod. Ook helpt het Servicepunt (nieuwe) deelnemers op het vlak van financiën of verzekeringen, zodat je daar geen omkijken naar hebt. Heb je vragen, neem contact op met Bonny of Miranda van het Servicepunt via 085-1120299 of via aanbod@beweegcoach.nl.
Hoe kan onze beweegactiviteit op Beweegcoach.nl geplaatst worden?
Neem hiervoor contact op met het Bonny of Miranda van het Servicepunt via 085-1120299 of via aanbod@beweegcoach.nl. Het Servicepunt kan aangeven of het aanbod geschikt is voor de doelgroep en/of de activiteit op het platform kan worden aangeboden. Het aanbod moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Niet al het aanbod kan daardoor worden opgenomen.
Hoe kom ik als sportaanbieder aan inloggegevens voor het dashboard?
Zodra jullie beweegactiviteit op het platform geplaatst wordt, ontvang je van het Servicepunt de inloggegevens voor het dashboard per mail.
Hoe weet ik dat iemand zich heeft aangemeld voor mijn beweegactiviteit?
Zodra een deelnemer is aangemeld ontvang je een bevestigingsmail met daarin de aanmeldgegevens. Het dashboard geeft ook inzicht in aanmeldingen.
Wat moet ik doen wanneer iemand zich heeft aangemeld voor mijn beweegactiviteit?
Een aanmelding via Beweegcoach.nl is in principe een normale aanmelding voor de activiteit met als voordeel dat je direct inzicht hebt in alle gegevens van de aanmelder. In de bevestigingsmail die je ontvangt via Beweegcoach.nl staat het e-mailadres van de beweger vermeld. Via het dashboard vind je naast het e-mailadres ook het telefoonnummer van de deelnemer. We verwachten dat je de nieuwe deelnemer een bevestiging stuurt, met daarin informatie over waar en wanneer je hem/haar verwacht, bij wie hij/zij zich kan melden, welke spullen nodig zijn en welk type kleding handig is. Het is prettig voor iemand die nog nooit bij jullie bewogen heeft om eerst even persoonlijk contact te hebben. Mocht je hier meer vragen over hebben, neem dan contact op met het Servicepunt via 085-1120299 of via een mail naar info@beweegcoach.nl.
Wat moet ik doen wanneer iemand niet komt na de aanmelding of langdurig afwezig is zonder contact?
Dit kan natuurlijk wel eens gebeuren. Neem in dat geval contact op met het Servicepunt via 085-1120299 of via een mail naar info@beweegcoach.nl. De verwijzer of Bonny en Miranda van het Servicepunt nemen dan contact op met de deelnemer.